Ön racionális?
S míly remekmű az ember! Míly nemes az értelme! (Shakespeare: Hamlet)
Ön racionális vagy irracionális ?
Akárcsak Arisztotelész, aki „racionális állatként” definiálta az embert, az emberek többsége hisz abban, hogy szinte mindenki, aki épelméjű, legalábbis többnyire, racionális.
Barátaink és ismerőseink természetesen kevésbé racionálisak, mint mi magunk, mindazonáltal ők is többé-kevésbé racionálisak. Nem gondolták ezt mindig így Nyugaton sem, Keleten meg, ahol a mai napig uralkodó a misztikus gondolkodás, még kevésbé. Igaz, Arisztotelész nézetei a klasszikus korra jellemzőek, a sötét középkorban az emberi ésszerűség jórészt elillant, és az a nézet vette át a helyét, miszerint az embernek a hitét, kisebb mértékben pedig az érzelmeit követve kell cselekednie.
Descartes élesztette újjá azt az elképzelést, hogy az ember racionális lény, és annak is kell lennie: az észleletei alapján és az ésszerűség belátásának megfelelően kell cselekednie. Ez az a tézis, amely a humanista hagyományhoz vezetett és mind a mai napig tartja magát. Az embernek nincs szüksége isteni ihletre, értelme önmagában elegendő. Egészen a legutóbbi időkig a filozófusok, pszichológusok és a közgazdászok egyaránt úgy vélték, hogy az ember többnyire racionálisan jár el.
Gilbert Ryle, huszadik századi brit filozófus jegyezte meg egyszer: „Hagyjuk, hadd magyarázza el a pszichológus, miért vagyunk becsapva és el tudjuk magyarázni magunknak meg neki is, miért nem vagyunk becsapva”. Más szóval normának tekintette a racionalitást: hitt benne, hogy csak azokat a cselekedeteket kell magyarázni, amelyek elütnek a racionalitástól.
Freud is úgy vélte, a racionális viselkedés a norma, ezért csak az irracionális tetteket próbálta magyarázni – az álmokat, a neurotikus tüneteket és a nyelvbotlásokat.
Az 1970-es évekig a közgazdaságtan szinte teljes egészében azon a feltevésen alapult, hogy az ember racionális lény.
A Homo economicust úgy ábrázolták, hogy különböző javakat tekintve bizonyos preferenciái vannak: a preferenciáinak megfelelően optimalizálja az árat és azt veszi meg, ami számára a leginkább költséghatékony.
A racionális gondolkodás természete általánosságban abban áll, hogy a világ törvényszerűségeit feltárva és alkalmazva megpróbáljuk kiszámítani a jövőt, vagy értelmezni a jelen, illetve a múlt eladdig ismeretlen eseményeit. Ennek hátterében az egyik legmeghökkentőbb filozófiai paradoxon rejlik.
A racionális gondolkodás, beleértve minden tudományos gondolkodást, azon a felvetésen alapul, hogy a világot vezérlő törvények időben változatlanok – vagyis a jövőben ugyanazok lesznek, mint a múltban voltak. Ez a feltevés azonban nem igazolható: az ugyanis nem jó érv, hogy mivel a múltban a törvények változatlanok voltak, a jövőben is azok maradnak, hiszen ez magában foglalja a bizonyítani kívánt föltevést.
A cél elérésének vannak racionális eszközei, de felvetődik a kérdés, vajon létezik-e racionális cél. Az emberek többsége például irracionálisnak tartja az elérhetetlen célok kitűzését: klasszikus példa erre a Holdra szállás – amin mára már túl is vagyunk. Az egymásnak ellentmondó célokat is irracionálisnak tekintjük. Nem törekedhetünk párunk boldoggá tételére, ha közben folyamatosan kihasználjuk.
Az irracionalitás további formája talán az, hogy csak kevesen tűznek ki életcélt maguk elé, fontossági sorrendet felállítva. Az emberek inkább spontán módon viselkednek, és bár ez lehet vonzó vagy bosszantó – nézőpont kérdése – irracionális lépésekhez vezethet. Vagyis: ha azelőtt gondolkodnának, mielőtt cselekednének, talán célravezetőbben járnának el.
Az irracionalitás sokszor abból ered, hogy a dolgokat nincs idő végiggondolni. De már az is elégedettséggel tölthet el, amikor egy döntést meghozunk, hogy az a nyereség, amit a hosszabb gondolkodási idő jelentett volna, nem áll arányban a ráfordított többlet idővel és erőfeszítéssel. Szélsőséges esetben egy nehéz döntés előtt álló menedzser addig töpreng, hogy mire elszánná magát, addigra a vállalat csődbe megy. Másfelől sokan nem az idő szorítása miatt hoznak rossz döntést, hanem mert nem vettek tekintetbe minden odavágó tényezőt. Mivel egyidejűleg viszonylag kevés gondolatot tudunk észben tartani összetett döntéseknél, az emberek nem veszik tekintetbe az összes szóba jöhető tényezőt.
Az emberek – hogy jobban érezzék magukat a bőrükben vagy boldogabbak legyenek – gyakran eltorzítják a valóságra vonatkozó gondolataikat. Ennek egyik példája a vágyvezérelt gondolkodás, amikor is az egyén azt az irracionális hitet táplálja magában, hogy valami, amit akar, meg fog történni, vagy az ő némely vonása jobb, mint amilyen az valójában. Az önáltatás az embert boldogabbá teheti.
Dr. Radó Ákos
Vénus-dobás
Minap kaptam egy hírlevelet, amely nem akart rámtukmálni semmit, hanem elgondolkodtatott. Olyannyira, hogy azonnal küldtem egy e-mailt a levél írójának, hogy megnyerjem lap számára. Nagy örömre szolgált, hogy Dr Radó Ákos szívélyesen fogadott és hozzájárult írása közléséhez.
Mivel úgy gondolom, hogy a hétköznapi kultúránk nagyon fontos része a pénzzel kapcsolatos viselkedésünk, rendkívül hasznos lehet mindannyiunk számára ennek a témának a felvetése. Méginkább, ha az írás nem csak elgondolkodtató, hanem szórakoztató is. (szerkesztő:ema)
Az életet csak utólag lehet megérteni, de előrefelé kell leélni (Soren Kierkegaard)
Vénus-dobás, és ami azóta történt
A görögök tudatában voltak annak, hogy a jövőben több dolog történhet, mint amennyi valóban történni fog, de a szerencsejátékot mai szemmel érthetetlen szabályok szerint játszották. Az asztragalosszal, e hosszúkás, két keskeny és két szélesebb felületű, a két végén domború, csontból készült játékkal – általában néggyel egyszerre – próbálták ki szerencséjüket, és bár nyilvánvaló, hogy nagyobb a valószínűsége, hogy a csontocska a szélesebb felére esik, mindegyiknek azonos értéket adtak. A legnagyobb értéke a Venus-dobásnak volt, amikor mind a négy csont különböző felére esett. Talán a földön történő dolgok szabályosságában nem hittek, ezt az istenek kiváltságának tartották.
A kockázat gyökerei a hindu-arab számrendszer elterjedésétől eredeztethetők, amely csak nyolcszáz éve ismert a mai nyugati világban, legnagyobb hatású bevezetője pedig Fibonacci volt, akinek a XIII. század elején született könyve, a Liber Abaci (Számsorozatok Könyve) az addig a számításoknál alkalmazott görög, héber, római betűk helyett számjegyeket használt. (Bizonyára sokan emlékeznek a Fibonacci-féle számsorozatra, aminek előképét, az aranymetszést már a görögök is ismerték. Ma például a bankkártyák két oldala is az aranymetszésnek megfelelő arányban van egymáshoz képest).
Egy ferences szerzetes, Luca Paccioli 1494-ben megjelent művében tette fel az első, valószínűség számítással megoldható kérdést. (Amúgy Paccioli nevéhez fűződik a már korábban is ismert kettős könyvelés elterjesztése).
Így a matematikusokra várt, hogy a megtörtént események gyakoriságát elméleti alapon tanulmányozzák és kifejlesszék a valószínűség elméletét, azaz a kockázatkezelés leghatalmasabb eszközét.
Sokan csak a szerencsejátékok elméletét akarták kifejleszteni, nem pedig a valószínűség elméletét. Az 1660-as években azután három francia: Pascal, Fermat és de Méré alkotta meg a valószínűség mérésének rendszertani és elméleti alapjait, és bár a gazdasági trendek, gazdasági veszteségek előrejelzésével nem foglalkoztak, az ő munkásságuk szolgált az elkövetkező századokban irányvonalként.
A jövő bizonytalansága sajnos mindig elkerülhetetlen, de e három kiváló elme munkája nyomán választásaink előrejelzésében már nem mágikus erők játszanak szerepet.
1738-ban Daniel Bernoulli, egy svájci matematikus vetette fel először egy Szentpéterváron megjelent művében az emberi döntések szubjektív tulajdonságait: a lehetséges kimeneteleket ugyan könnyű kiszámítani, de a döntés megszületésekor a kimenetelek következményeit is figyelembe kell venni.
A tények ugyan mindenki számára ugyanazok, de a kockázat minden ember számára más és más. Ha mindenki mindenfajta kockázatot egyformán értékelne, sok kockázatos lehetőséget szalasztanánk el. A merészek nagy tétet tesznek kis valószínűséggel bekövetkező, de igen nagy nyereséget ígérő akciókra, míg mások a nagy valószínűséggel megszerezhető kis nyereségeket részesítik előnyben, mert az ő legfőbb céljuk, hogy tőkéjüket megőrizzék. Mindenkinek más a kockázati éhsége, vállalkozó szellemű emberek nélkül lassabban menne előre a világ, és nem nélkülözhetjük azokat, akik kezdő vállalkozásokba fektetnek be.
A szerencsejátékokban egy dobás kimenetele nem befolyásolja a következő dobást, a valóság azonban egymással lazán vagy szorosan, de összefüggő események sorozata és igen fontos, hogyan látjuk a múltat, meg tudjuk-e magyarázni, hogy mi történt, vagy csak a szerencsének tulajdonítjuk azt, ami bekövetkezett (azaz valójában nem tudjuk megmagyarázni). A Bernoulli család hat matematikus zsenije közül Jacob volt az, aki a valószínűség és az információ minősége közötti viszonyt kutatta. A jó döntéshez elengedhetetlen a jó információ, ám nyilvánvaló, hogy soha nincs a kezünkben minden szükséges információ, így a tőzsdézők, bár adatok ezreit, tízezreit halmozzák fel, hogy megítéljék egy-egy vállalat várható nyereségességét, a múltbeli adatokon alapuló becslés soha nem mentes a kétségektől és a bizonytalanságtól. Így mindig korlátozott mennyiségű információ alapján kell döntenünk. Ilyenkor azt kell feltételeznünk, hogy a múltban megfigyelt feltételek mellett történt eseményhez hasonló lesz az, amelyik a jövőben fog történni.
Vajon képesek vagyunk-e megkülönböztetni a normálist az abnormálistól? Ha az elemzők szerint egy részvény alul van értékelve, ez azt jelenti, hogy megvételükkel nyerhetünk, amikor értékük visszatér a normális sávba. Valójában eddig senki sem fedezte fel a „normális” fogalmát, legfeljebb a normális eloszlást, ezzel segítve különbséget tenni a kiszámítható kockázat és a bizonytalanság között.
Ma a realisták és a merész befektetők vásárolnak – miközben a többiek rohannak, hogy megszabaduljanak részvényeiktől, s eladnak, amikor a többiek sietnek vásárolni. Hogy mást ne is említsünk közülük, mint Warren Buffet.
Nagyon egyszerű a kockázatkezelést gyakorlati művészetként felfogni, következményei azonban mélyrehatóak: senki sem gondolt világunk megteremtésekor arra, hogy részévé tegye a bizonyosságot. Biztosak soha semmiben sem lehetünk, a birtokunkban lévő információmennyiség vagy nem helyes, vagy nem teljes.
És, hogy mi a következtetés? Mindannyiunknak aszimmetrikus a tudása, mindenki a maga szakterületén tud többet másoknál.
Menetelünk…
Tegnap volt a Műemléki Világnap. Kettőkor a Civilek a Palotanegyedért egyesület a Múzeumkertben tartott pikniket. Talán, a változó időjárás miatt, idén kevesebben voltak, akik családostul kipokrócoztak.
A programok jók voltak, éppen úgy mint máskor, de a lelkesedők csoportja megfogyatkozott. Nem a közös célokkal van a baj – mintha nem csak a tavaszi felhők, hanem valami megfoghatatlan búskomorság is rátelepedne a lelkekre.
SMS-t, e-mailt, facebok-üzenetet kapok tiltakozásra, tüntetésre – naponta többet is.
Este megtartották az Élet menetét, amely a Holokauszt magyar áldozataira való megemlékezés formája immáron kilenc éve. Azt a napot választották, amelyen 1944-ben a Nagy-Magyarország kárpátaljai településein megkezdődött a gettósítás. Az 1920-as Numerus Clausus után a zsidótörvényeken át, ez volt az a pont, amikor a magyar társadalom többségi támogatással, hivatalosan kitaszította a zsidó származású állampolgárait.
Éveken át úgy tűnt, hogy ebben sikerül egyfajta koncenzust kialakítani. Idén már ez is megtört, mert az Élet menetével párhuzamosan a Terror Házánál és a Dunaparti cipőknél is volt külön-külön megemlékezés. Persze, nem azzal van baj, hogy több a megemlékezés, hanem az, hogy ezek az elkülönülések jelzik – a magyar társadalomban sem a múlttal, sem a jövővel kapcsolatban nincs semmiféle társadalmi megegyezés.
A Holokauszt kapcsán megjelent cikkek kommentjei még sötétebb képet festenek. A gyűlölet és értetlenség, mintha az Élet menete a zsidók magánügye lenne és nem a magyar társadalom problémája, ami nem oldódott meg azóta sem, sajnos.
Sipka László a délutáni, palotanegyedi sétán, a valamikor itt élő emberekre hívta fel a figyelmet.
Arra, hogy nem elég nem tenni rosszat – jót kell cselekedni! A körülöttünk lévő világra talán, nem mindig lehetünk kellőképpen hatással, de azt 100%-osan magunk dönthetjük el, hogy adott helyzetben mit cselekszünk.
Ennek jegyében éltek a Sacré Coeur nővérek. Igaz emberek, olykor kevesen, de vannak, még a legnehezebb időkben is.
A nemzet tragédiája, hogy az egyéni teljesítmények nagyon ritkán képesek közösségi erővé fejlődni. A gyűlölködés és az irígység, a fásultság és a közöny ellehetetleníti a hatékony együttműködést. Pedig, az utunkban álló méretes köveket egyenként aligha görgethetjük el – össze kell fogjunk, hogy haladjuk.
Üvegtiszta jövő
Húsz nappal ezelőtt feltettek egy reklámfilmet a You Tube-ra, amit azóta 3.835.419-an néztek meg. A film egy rövid napot mutat be abból a világból, amelynek elemeit már most is érzékelhetjük, itt-ott, de így együtt igazán reményteli jövőt vizionálnak. Mellesleg az „intelliges üveg” sokoldalúságát érzékelteti. A reklámfilm megrendelője a Corning Incorporated, amely 160 éves történetének soha nem látott csúcsára törekszik.
Klasszikusan szép történet a vállalkozókedvről, az okos döntések és szerencsés megérzések együttes hatását előrelátással és a környezet, a társadalom iránti érzélkenységgel gazdagított sikerről. Amerikai történet, a fogalom legjobb értelmében.
Amory Houghton Sr. 1812-ben született, kitanulta az ácsmesterséget, és már 20 évesen saját vállalkozásába fogott. A véletlen hozta, hogy 1851-ben meglátta a születendő jövőt az üvegben. Persze az első üvegpohár-cég, a maihoz képest igen szerény ambiciókkal építette önmagát. 1868-ban az olcsóbb telekárak miatt költöztette a gyárat a New-York állambeli Corningba, amely még a városi rangot is csak 1890-ben nyerte el – ebben nem kis része volt az ott terebélyesedő üveggyárnak. Hounhtonék otthonra találtak itt, és ezt elsőként azzal akarták kifejezni, hogy a gyárukat a településről nevezték el. Később, megalapították az Üvegmúzeumot, amit a cég fenállásának 100-dik évfordulóján nyitottak meg, és egészen fantasztikus gyűjteményt tudhat magának. De előbb még meg kellett keresni azt a pénzt, amiből, többek között, ezt a múzeumot is létrehozhatták.
A Corning azzal tűnt ki az üveggyártás piacán, hogy viszonylag korán, már a huszadik század elején, komoly energiát fektettek a kutatásba. Dr. Eugene Sullivan volt ennek a munkának a lelke. Az 1960-ban megalakított kutatóintézetet az ő tiszteletére nevezték Sullivan Parknak. Vagyis a Corning időközben sem kényelmesedett el, hanem a szakmai innováció húzó tényezőjévé vált, és erre a poziciójára mind a mai napig féltékenyen vigyáz.
Sikerük titkát a jól megalapozott jövőképben, az őszinte és tartós emberi kapcsolatokban, amelyeket nem csak a munkatársakkal, és a környezetükkel, hanem az üzletfelekkel is tudatosan alakítanak. Na és természetesen, a minőség, a verhetetlen minőség, ami a piac vezetőjévé emeli őket.
A reklámfilmjükben egyébként, nagyon gondosan válogattak össze minden részletet, szereplőt, szituációt. A filmben ugyan minden az üveg tisztaságáról és az informatikában betöltő elképesztő lehetőségeiről szól, de a hálószobában ott van Ayala Serfaty gyönyörű lámpája.
Míg a nő már fogmosás közben is „dolgozik”, és csupán egy almát kap fel, mielőtt elhajt a hivatalba, a férj komplett reggelit csinál a lányoknak. A férj egyébként enyhe ázsiai beütésű szépség (persze egy reklámfilmben mindenki szép, még a nagymama is…), a buszmegállóban fekete férfi veszi fel a kapcsolatot a design-stúdióval, és a feliratok között kínai írásjelek is feltünnek.
Azon felül, hogy élvezetes látvány, amit ez a reklámfilm bemutat, bennem a magyar honpolgár keserűségét is felhozta. Hiszen, amikor a Houghtonék éppen Corninba költöztették a gyárukat, Pécsett, Zsolnay Vilmos is átvette bátyja agyagedény-gyárát, és 1878-ban már a párizsi világkiállításon elnyerte a nagydíjat! Itt is volt vállalkozókedv, tehetség, szervezettség, még családias emberi kapcsolat is a munkatársak között, egészen addig, amíg a társadalmi környezet az egészet el nem lehetetlenítette. Elveszetgettünk 70 évet, háborúra, kommunizmusra, vadkapitalista köpönyegbe bújtatott újfeudalizmusra – éppen ideje lenne észhez térni! Megszüntetni a kontraszelekciót, a pártszimpátiák mentén osztott poziciókat a tettrekészség helyett! Az irányt, hogy merre fejlődjünk, az üvegtiszta jövő, vagy a korrupciótól rothadó, vérgőzős közel-kelet felé – mi szabjuk meg. Senkire nem foghatjuk, ha választás hijján sodródunk az utóbbi felé.
Mosolyogni tessék!
Egy kreatív csapat játszani hívta a stockholmiakat, mivel hisz abban az egyszerű tapasztalatban, miszerint az öröm képes megváltoztatni az emberek viselkedését.
Céljuk, hogy minél többen agyaljanak, s alkossanak válaszul arra, hogyan lehet jópofán rávenni az embereket viselkedésük megváltoztatására.
1. Az öröm motivál: a Pianotrappa a korábbinál 66%-kal több embert vett rá a lépcsőzésre
2. A csilivili Palackvisszaváltó automatához 36x annyian mentek, mint a szokásos boltihoz
3. A Mély torok szemetesládába 41 kilóval több szemétet dobtak, mint a szürke másikba
A cikk eredetileg delisa svédségek blogján jelent meg.
Stockholmi sikersztori
Stockholm 1991-ben gondolt egy nagyot, s újradefiniálta önmagát.
A helyzet nem volt túl rózsás – de éppen ezért!
Hogy is volt? Egy bizonyos amerikai magyar üzletember valutaspekulációi indították el a lavinát (meg persze a svéd bankok felelőtlen hitelpolitikája, s a bankárok ‘ejtőernyős’ szerződései, melyekhez képest a bkv vezérek százmilliós cuccai apróságok) szóval: a 90-es években tönkre vágták a svéd valutát (is), melynek vége gazdasági mélyrepülés lett: becsődölt néhány bank, a munkanélküliek száma magasabbra szökött, mint most. Akik pedig bűnbakot kerestek mindehhez, meg is találták a bevándorlók tömegében (százezrek menekültek ide a Közel-Keletről, a Balkánról). Minden volt, csak felhőtlen hangulat nem.
Stockholm mégis belevágott egy egyszerűségében nagyszerű elképzelés megvalósításába. Lényege: a víz. Nem kerül pénzbe, s itt van körös-körül – erre épült a város: 14 nagyobb és 24.000 kisebb szigetre, illetve az ott egykor élt erdők levágása után hagyott tuskókra. Innen a város neve is: stock = farönk, holm=sziget. A vikingek azért választották ezt a helyet (a beljebb eső Birka helyett), hogy a szárazföldbe benyúló Mälaren-tó védettebb zugai mellett, a tenger felé is legyen szabad kijutásuk. Így Stockholmban a víz, édes is, meg sós is. A város közepén találkoznak, ahol egy zsilippel (Slussen) szabályozható a vízmozgás.
A víz – mint oly sokszor már – a 90-es évek elején is újraélesztette a várost. Stockholm azonban nem akarta feltalálni újra a meleg vizet – ez másoknak sokkal jobban megy… de újradefiniálta önmagát – a vizen.
A régi-új víz-imázst az a sokszínű tevékenység és alkotás élteti, melyet maga a víz inspirál vagy kényszerít ki a politika, a társadalmi kérdések, a gazdaság, a tudományok, a művészetek, s a kommunikáció áramlataiban.
A variációk víztémára – a turizmus terén is végtelenek.
Stockholm vizi fesztivált rendez, itt van a Volvo Ocean Race világkerülő vitorlásverseny utolsó előtti állomása, s az első útján elsüllyedt 500 éves csatahajó, a híres Vasaskepp… de van hajómúzeum, hajószínház, hajóhotel, s számtalan étterem-bár-kávézó-kricsni a vizen.
Gyakran vetnek itt horgonyt a világ különleges hajói, s választhatsz különféle túrákat te is: a város hídjai alatt, vagy ki a külső Skärgården felé (skär=kisebb sziget, gården=udvar, kert) persze hajóval – ha jó neked…
Stockholm – ahol a vizek találkoznak, 1991. óta, a világ vizeiért felelős embereknek is találkozóhelye.
A város, összefogva 22 világcéggel (hogy ne a teljes számlát kelljen a város polgárainak állni), s meghív mindenkit, aki saját hazájában döntési helyzetben van a vizeket illetően; akiknek problémája, ötlete, netán pénze van, s érdekeltek abban, hogy egy teljes héten át együtt végiggondolják, értékeljék, kitalálják, megvitassák s döntéseket hozzanak arról – mi legyen a világ vizeivel. Miközben a város, legszebb termeiben, terein és vizein látványos nemzetközi produkciókat kínál a széles publikumnak.
A nyár közepén tartják World Water Week -et. A hagyományoknak megfelelően, átadják a 150.000 dollárral járó vizes ‘Nobeldíjat’ is. A díj presztízsét emelendő, a király vállalta a fővédnöki szerepet, s nobel külsőségek közepette nyújtják át, a stockholmi Városháza aulájában, ugyanott, ahol a híresebb-nevesebb nagytestvér, a Nobel-bankett is zajlik.
A Stockholm Water Prize 2010-ben Dr Rita Colwell (University of Maryland & Bloomberg School of Public Health at John Hopkins University in USA), amerikai kutatóhoz került, úttörő kutatásaiért, melyeket az ivóviz által terjedő megbetegedések megelőzése – vagyis sokmillió ember egészségének és életének megóvása – érdekében végzett.
A cikk eredetileg delisa svédségek blogján jelent meg.
Útközben…
Öt héten át, rengeteg anyagot gyűjtöttem Tel-Avivban, amelyeknek csak töredéke került a podo-pro.hu lapjaira, egyelőre.
Most egy kis szünet következik, amolyan akklimatizáció Budapestre, de közben Delisa segítségével kicsit északra tekintünk.
Megnézzük, hogy miként működik a város Stockholmban, mivel nyerte el az év zöld fővárosa díjat 2010-ben, mire jó a hajó, miért jó közösen utazni (!), vagy miként köszönik meg a bringásoknak, hogy lábpedállal gurulnak az utcákon. Olvashatunk a kerítés-, és függöny-ellenes svédekről, a kötőtűs városi „macskákról”, és még megannyi szívderítő dologról.
Ebben a téli, szürke-szomorúságban, amely Budapestet jellemzi napjainkban, szükség van némi „napfényre” – nem csak arra, ami az égről süt le ránk, hanem ami a jövő reményeit hordozza.
Továbbra is tudósítunk arról, hogy milyen a helyzet külföldön, olyan városokban, ahol sikerült jobb emberi környezetet teremteniük, és kinyitjuk a diskurzust arról, hogy miként lehetne közös összefogással jobbítani a helyzetünkön, itt Magyarországon. Budapesten és a legtávolabbi faluban, egyaránt.
Tisztában vagyunk a politikai ellentétekkel, amelyek a magyar társadalmat megosztják, és talán éppen ezért, itt nem tüntetésre, hanem együttműködésre szólítunk fel mindenkit. Nem a hatalmi csoportok kiszolgálása, hanem saját környezetünk érdekében tennünk kell – közösen.
A podo-pro.hu mozgalmaiban mindenki részt vehet, mert mindenki kitalálhatja a maga számára azt az apró cselekedetet, amivel szerinte, egy kicsivel jobbá tehető a közvetlen környezetünk. Kényszer és büntetés nélkül, józan belátásból, önként, olyan apróságra odafigyelve, ami megváltoztatásához nem kell fővárosi vagy parlamenti döntés, csupán a saját akaratom! Nem kell kitűzni a hajtókára semmilyen jelvényt, nem kell fogadalmat tenni, nem kell összeírni a csoport tagjait, nem kell kiutálni azt, aki nem tartozik közénk… csak:
– ha dohányos vagy, kérlek, gondold meg, hogy az utcán elhajított csikket valakinek össze kell szedni, vagy ezzel is gyűlik a szemét – mondd Magadnak, csendben: podo (híd a saját gyengeségünk áthidalására), és tedd a szemetesbe, vagy vigyél Magaddal zsebhamutartót, de ne dobd el…
– ha eszel az utcán, és kezedben ott marad a zacskó, ne ejtsd le szendén, hanem vidd el a legközelebbi szeméttartóba, még akkor is, ha az nincs is olyan közel…
– ha azt látod, hogy a szemetesedények csordultik tele vannak, már semmi nem fér beléjük, hívd fel az FKF ingyenes számát, jelentsd be: 06-40–353–353
– ha kutyád van, ne találj ki ürügyet, hogy miért hagyod ott az ürüléket, gondolj a kisgyerekekre, akik beletotyoghatnak – biztos, nem szeretnéd ezt, hát vedd úgy, mintha az utca is a Te nappalid lenne…
– ha buszon, villamoson, metrón utazol, ne lökdösődj, várd meg, míg leszállnak vagy az előtted állók felszállnak, pár másodperc, nem veszteség, de jobb lesz a kedved, ha kicsit előzékenyebb vagy…
– ha valahová el kell juss, gondold meg, mielőtt autóba ülsz, hogy lehetne esetleg gyalog is megtenni az utat? Talán, alig több idő, de közben nem szennyezed a levegőt, a mozgással Magadnak is jót teszel, közben olyasmire gondolhatsz, ami jobb kedvre deríthet, ahelyett, hogy a dugóban ülve bosszankodnál…
– ha gyereked van, mutass neki jó példát – a türelmes, jóérzésű emberét, amivé őt is nevelni szeretnéd…
Rengeteg lehetőség van arra, hogy magunk is tehessünk valami keveset azért, hogy mindannyiunknak jobb legyen, nem kell várni senkire és semmire!
Ide lehet gyűjteni viszont a javaslatokat, amelyekkel nem mások, hanem saját magunk tehetünk a közjóért – a magam részéről, minden javaslatot köszönettel veszek.
svédségek
Delisa – vagy Elizabet Dragos, aki a jövőben a podo-pro.hu számára is tálalja a „svédségeket„. Valamikor, 2004 táján fedeztem fel a Tűsarok fórumain, élveztem írásait, legfőképpen azt az életteliségiséget, amit világszemlélete tükröz : „Honnan tudnám, hogy mi a rossz ma? Műanyagot nem rág a rozsda.” Írásain keresztül, kitárult előttem a svéd világ, amelyet korábban nem ismertem, és egyre vonzóbbá vált.
A következő sorokat ő írta, és ezek tökéletes magyarázatot adnak arra is, hogy miért volt fontos, hogy a podo-pro.hu „világjobbító” szándékaihoz megnyerjük Delisát:
„A svédek egyik kedvenc szava az enkel/egyszerű. Legyen mindenkinek érthető. A tervezés (planering) fontos, de ha döntöttek, kitartanak mellette, s kiadják a jelszót: Gå för det! – kövesd az álmodat! Ha van egy jó ötletük, társakat keresnek – mert úgy tartják: egyedül nem mész semmire!- ensam ingen stark! Majd igyekeznek gyorsan körbefuttatni az elképzelést, hogy hamar kiderüljön áll-vagy bukik. Aztán teljes bedobással nekifutnak a megvalósításnak, s képesek mindent-vagy-semmit játszani önmagukkal. Honnan a magabiztosságuk? Talán, mert kiskortól hagyják őket, fejlődjenek saját tempójukban. Több a dícséret, mint a bírálat, nagyobb a bizalom, mint az kényszer. Szabad tévedni, s nem jár sötétszoba, akkor sem, ha sokadszorra is hibázik.
Frihet under ansvar – szabadság, felelősséggel. Ez egy fontos alapelv az oktatásban – is. Miután kezdettől ‘szabad a vásár’ ha tanulásról van szó, az iskola, a tanárok azért vannak, hogy megmutassák a tudáskészletet – de megszerzését nem erőltetik, inkább inspirálják. A lehetőségeket teszik a gyerekek elé, s szabadon hagyják a ‘vegyértékeiket’. Nem a tanár presztízse, tekintélye az első, hanem a diákok tudásvágya. Nem kizárólagos és vitathatatlan ismeretekkel tömik meg s el a gyerekek fejét; igyekeznek érdeklődésüket kelteni, s hagyják, hogy kikaparják maguknak a gesztenyét. Az se baj, ha diót vagy mogyorót találnak. Majd csak rájönnek, mire s miért jó nekik… vagy keresnek tovább.
Már az iskolában tanítanak ‘háztartási gazdálkodást’, gimnáziumban mindenki elsajátítja az állampolgári alapismereteket, s ott választható a ‘kisvállakozás’ tantárgy is. Mindez nagyban befolyásolja, nem csak azt, hogy ki mit tud… hanem azt is, hogy ki mit mer.
Våga mera! – hallják a kölykök itt ezerszer – Sikta mot sjärnorna! Légy bátrabb, s célozd meg a csillagokat! De az se baj, ha mások lábát!”
Ez a részlet az egyik remek cikkéből való, amely a zseniális színes zoknikról szól.
Bár nagyon különböző „hőmérsékletű” világban éltük le felnőtt létünk javát, vannak dolgok, amelyekről másként gondolkodunk, de a kölcsönös megbecsülés alapján szeretnénk együttműködni. Delisa Svédasztaláról mindig szívesen látunk a podo-pro.hu-ba illő jó ízeket, és az általa szerkesztett TÜKÖR – nemzetközi, feminista összefogásban is igyekszünk aktivan részt venni. Annál is inkább, mert régóta gondolkodunk azon, külön-külön, és mostanában már egyre többen, együtt is, hogy a világ női szemmel kicsit más fénytörésű, és talán, nem érdektelen ennek a „kissebbségnek” a szempontja az élet nagy kérdéseinek megbeszélésekor.