Évente 16 000 ember halálát okozza Magyarországon a levegő szennyezettsége. Budapesten és  több hazai nagyvárosban is meghaladja az egészségügyi határértéket a PM10 koncentrációja.

Éppen ezért a Levegő Munkacsoport nemzetközi konferenciát rendezett november 17-én és 18-án Budapesten  Korommentes levegőt az egészségért és az éghajlatért! címmel.

A konferencián  hazai és külföldi előadók ismertették a koromszennyezés emberi egészségre és éghajlatra káros hatásait, valamint a megoldási lehetőségeket.

A konferencia  részletes programja és maguk az előadások is a Munkacsoport honlapjánl (itt) olvashatók.

Ami viszont nem olvasható, az Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. vezetőjének előadása – BKK : A jövő lehetősége az élhetőbb, szerethető Budapestért.

Ez azért fontos, mert ahogy világszerte, Magyarországon is,  a közlekedés az egyik legjelentősebb szennyezőforrás. Igaz, nálunk még az energiagazdálkodás terén is van mit tenni.

Vitézy Dávid kinevezését sokan támadták, utalva erős családi és pártkapcsolatára, felróva  25 életévét, friss diplomáját, csak azt felejtették el a bírálók, hogy eddig, az öregek és tapasztaltak, a Fidesztől minden bizonnyal  távol álló nagyságok hagyták, sőt, mondhatni aktívan közreműködtek a budapesti közlekedés lezüllesztésében – ideje volt valami egészen mást megpróbálni.

Vitézy zsenge kora ellenére, az utóbbi években –  csak 2004 óta kísérem figyelemmel a dolgokat, de azóta tudok a VEKE-ről, mint olyan városi közlekedéssel,  koncepcionálisan foglalkozó civil szervezetről, amelyre érdemes volt odafigyelni – szakmailag építette fel magát.

Miután a baloldal sikeresen kiütötte saját magát, az új főpolgármesternek nem kellett sokat keresgélnie, hogy ki lehet az, aki rendbe szedi a BKV-t és csatolmányait – nincs mit irígykedni, Vitézynek nincs könnyű dolga, de legalább van egy kiérlelt koncepciója, és a politikai hatalom létrehozott egy olyan szervezeti rendszert, amely remélhetőleg alkalmas lesz arra, hogy valóban koordinált döntések és intézkedések szülessenek.

Másfelöl persze lehet irígykedni Vitézyre, mert ebben a poziciókba beragadni hajlamos magyar világban, ritkán van alkalma egy fiatal és szakmailag felkészült embernek megvalósítani a gyakorlatban is azt, amit éveken át a partvonalról bekiabálva tudott csak elmondani. Viszont, ha sikerül neki, akkor azzal,  mindannyiunk egy kicsit fellélegezhet ebben a városban.

A csúcsszerv, amit létrehoztak, végre nem csupán Budapest határáig foglalkozik a közlekedéssel, hiszen az a napi 300 ezer autó, ami bepöfög a városba,  a környékről jön, és elsősorban őket kell majd meggyőzni arról, hogy autóikat hátrahagyva közelítsék meg munkahelyüket. A közösségi közlekedésre alkalmas eszközök és működésük  hatékony összehangolása – ez az alap minden további lépéshez.  Persze, kellenek új autóbuszok, amelyek kevésbé szennyezik a levegőt, fejleszteni kell a kötöttpályás közlekedést, népszerűsíteni az alternatív megoldásokat, mint a kerékpározás és a gyaloglás, de ezekről már évek óta beszéltek a régi öregek is, csak éppen a szöveg és a tett között ott tátongott a négyes metró abnormális nagy szája, ami mindent bezabált, és a budapesti, közlekedési helyzet csak romlott. Vitézy előadásában is szerepeltek a szakmai körökben már ismert gondolatok, de az ő esetében a tettek sora legyen a bizonyítéka annak, hogy komolyan is gondolja.

Comments Closed