A napokban volt egy éve, hogy a podo-pro.hu „felszállt”.

302 cikk jelent meg ez idő alatt.

27566 a látogatások száma, és a 17411 látogató átlagosan 3:52 percet töltött a cikkek olvasásával.

77 országban olvasták a lapot. Legyünk őszinték – a többség csak belepillantott, de azok, akik nem csak egyszer tévedtek az oldalainkra, azok is 51 országból valók.

24298 belépés volt Magyarországról, 1054 Izraelből, 300 Romániából, 227 Németországból, 219 az Egyesült Királyságból, 204 az USA-ból, 140 Svédországból, 132 Szlovákiából, 119 Ausztriából, 80 Olaszországból, Franciaországból 76, de a visszatérő olvasók közt az európai országokon kívül olyanok is vannak, mint Kina, Törökország és Egyiptom. Ahhoz képest, hogy olyan egzotikus nyelven írok, mint a magyar, nem rossz szórás.  Itt kell megjegyeztem, hogy a helymeghatározás nélküli olvasók belépése 70 -ha paranoiás lennék, akkor ezeket a titkosszolgálatoknak tudnám be…:)

Az olvasói hűség ügyében még bőven van mit tenni – csupán 36%-a az olvasóknak tért vissza, miután egyszer belépett.

A legtöbben a hírlevél alapján jutnak az oldalra, kivételt képezett  a Banksy-ről írt cikk, ami egészen elképesztő karriert futott be. A legtöbb, rendszeres olvasó az építészfórumról és a facebookon keresztül érkezik, de egyre több blog, amely bizonyos témákkal hasonlóságot mutat, megjelenik, mint forgalmi forrás.

A jövőben ki kell szélesíteni a szakirányú együttműködést. Meggyőződésem ugyanis, hogy az információözönből az emberek egyre tudatosabban választanak érdeklődési körüknek megfelelő  forrásokat.  Amint valaki beteszi a podo-pro linkjét a számítógépe könyvjelző eszköztárba, az azt jelenti, hogy rendszeresen visszatérő olvasó.

A legnépszerűbb cikk a Banksy, de a legnagyobb érdeklődést a sorozatok keltették: elsősorban Az én váram – sorozat, a Judapest-sorozat, és mostanában az Ön(fenntartó)kormányzat-sorozat. Úgy gondolom, hogy ezekben fedezték fel az olvasók azt a szerkesztői törekvést, hogy szeretnék a téma-felvetésen túl, a problémák megoldása felé terelni a szót.

Sajnos, a hozzászólások száma nagyon kevés (154), vagyis a diskurzusban való részvétel még nagyon gyenge. Igaz, minél kevésbé szakmai egy cikk, annál inkább „megmozgatja” az olvasót, de ez nem elég – minden téma közérdekű, tehát mindenki beleszólhat abba, amit olvas. Sőt, nagyon fontos lenne, hogy az olyan nehéz témák, mint az önkormányzati rendszer reformja minél több embert késztessen megnyilvánulásra.

A lap célja ugyanis nem az, hogy majd mi megmondjuk a tutit! Igaz, hogy olyan témákhoz szólunk hozzá, amelyekben az éppen aktuális híren túli összefüggéseket kereshetjük, vagy olyan nemzetközi példát tárhatunk a magyarul olvasók elé, amiből tanulhatunk – de még a leghatározottabban kinyilvánított szakmai véleményünket sem tartjuk az egyedül üdvözítőnek – bárki leírhat jobbat.

Nem titok, hogy ez a lap üzleti vállalkozás – nem támogatja semmilyen állami adomány. Igaz, a lapalapításkor tudomásul vettük, hogy meg kell fizetni a „befektetési időszak” árát. Ezért az irói gárda még sokkal szűkebb, mint ahogy azt szeretnénk, de ameddig nem tudunk honoráriumot fizetni, addig csak olyan „vendégeink” lehetnek, akik cikkeiket fizettség nélkül ajánlják fel a lapnak. Létalapunk az olvasottság, ezért igyekszünk olyan cikkeket megjelentetni, amelyek „időtállóak” – évek múlva is érdemes lesz elolvasni őket, akárhogy alakulnak a dolgok Magyarországon. Ugyanakkor nem titkoljuk, hogy olyan „elbizakodott” tervünk van, hogy a magazin cikkei, és az a diskurzus, ami ennek következtében kialakul, befolyásolja a történéseket – jobb irányba tereli a környezethez, a kultúrához és a közösséghez való viszonyt Magyarországon, esetleg azt a demokrácia-deficitet is csökkenti, ami ma egyre súlyosabb károkat okoz. Ehhez összefogás kell, minél szélesebb társadalmi összefogás, amelynek a podo-pro.hu része kíván lenni.

Ezen felül, természetesen, fenn kell tartanunk a lapot, ami a befektetési időszak után csak a hirdetésekből képzelhető el. Jelenleg csak az automatikus google-hirdetések vannak a lapon, de a jövőben, fokozatosan megjelennek a magazin témáihoz illeszkedő egyéb hirdetések.

Comments Closed